Copyright 2007-2017
Built with Indexhibit

VIE ET MORT D’UNE JEUNE FILLE / LIFE AND DEATH OF A YOUNG GIRL (Video, sound, 5mn05s, 2008)

(FR)
Trois histoires ayant la nuit pour cadre:
- le trajet d’une maison à une autre, seuls îlots de lumière, une discussion inaudible et les aboiements des chiens qui rôdent,
- le reflet à peine visible d’un visage sur la vitre d’un train, en fond sonore une conversation,
- des lampadaires clignotants vus à travers un voile brumeux, une petite fille parle de ces futurs anniversaires puis évoque la légende de Ramsès.

Des images fragiles, minces qui amènent le visible au bord de son évanouissement. Voir un peu plus n’a pas d’intérêt, un peu moins cela n’en a plus... De ce régime pauvre de l’image naît une perte des repères: ces gens perdus dans le noir vont-ils d’un point A à un point B ou ne font-ils que tourner en rond? Le visage se trouve-t-il devant, derrière ou à l’intérieur de la vitre? La petite fille voyage dans le temps mais nous parle-t-elle d’entre les morts?

La nuit, lieu de tous les possibles car libéré de la figuration, peut engloutir les visages, faire s’emballer l’imagination, ouvrir l’espace ou au contraire le clore définitivement.


(EN)
Three stories framed by the night:
- the journey from one house to another, only islands of light, an inaudible discussion and the barking of prowling dogs,
- the barely visible reflection of a face on the window of a train, an incomprehensible conversation in the background,
- flashing streetlamps seen through a foggy veil while a little girl talks about her future birthdays and then evokes the legend of Ramses.

Fragile, thin images that bring figuration to its breaking point. Seeing a little more has no interest, seeing a little less has no more interest... From this poor state of the image arises a loss of landmarks: do these people lost in the dark go from point A to point B or do they just go around in circles? Is the face in front, behind or inside the glass? The little girl travels through time, is she talking from the dead?

The night, the place of all possibility, can engulf the faces, make the imagination run away, open the paths or on the contrary, close them definitively.


« My roommate, Georgina, came in brutally and totally while she was a student at Vassar. It happened in the cinema. She was watching a movie and suddenly the black hole. The whole world became opaque for a few minutes, and she understood that she had gone mad. She looked around to see if the others had felt the same, but they all seemed absorbed by the film. So she rushed out because the darkness of the room, added to the darkness of her brain, was unbearable to her. »


Girl, interrupted, Suzanna Kaysen.